Vorige week gebruikte Microsoft zijn MWC-persconferentie om de volgende versie van zijn HoloLens mixed reality-vizier aan te kondigen. Toen de eerste versie in 2015 werd gedemonstreerd, gingen nogal wat experts ervan uit dat het bedrijf op de een of andere manier de demo’s had ‘gefaked’, omdat dit soort real-time tracking en gebarenherkenning, gecombineerd met een relatief hoge resolutie-weergave en verpakt als een op zichzelf staand apparaat,  nog nooit eerder was gedaan.
Het feit dat Microsoft de tijd nam om deze volgende versie uit te brengen, toont duidelijk aan dat het feedback wilde verzamelen van de eerste set gebruikers en ontwikkelaars die er apps voor hadden geschreven. Microsoft stond ook niet onder grote druk om een ​​update uit te brengen, gezien het feit dat er nooit een echte concurrent was (misschien met uitzondering van Magic Leap maar die staat nog in de kinderschoenen)

Als versie 1 als een grote verrassing kwam, dan is versie 2, in veel opzichten de natuurlijke evolutie van de oorspronkelijke belofte: het is comfortabeler om te dragen, het gezichtsveld is groot genoeg om natuurlijker te voelen en het interactiemodel is aangepast om het gebruik van HoloLens-apps sneller en gemakkelijker te maken. De hardware is ook duidelijk naar moderne specificaties gebracht.

Het eerste dat je opvalt als je de nieuwe versie uitprobeert, is dat het eerste kalibratieproces dat de afstand tussen je ogen meet nu automatisch is. Je speelt in feite een klein spel waarbij je een licht voor je volgt en het nieuwe blikherkenningssysteem zorgt voor het instellen van de kalibratie. Zodra dat is gebeurd, verschijnt een kolibrie en landt op je hand. Dat is ook wanneer je je realiseert hoeveel groter het gezichtsveld is geworden. De vogel is groot genoeg en ik ben er vrij zeker van dat hij niet in de relatief kleine doos zou passen die het gezichtsveld van de HoloLens 1 beperkte.
De ervaring is nog steeds niet helemaal wat de video’s van Microsoft je echter laten geloven. Je bent je nog steeds erg bewust van het feit dat er een abrupt einde is tussen waar de AR-afbeeldingen verschijnen en waar ze eindigen – maar het is veel minder schokkend nu je deze grotere  box  hebt. Wat betreft de resolutie, de specificaties zijn vrijwel hetzelfde en er is geen praktisch verschil.

Het andere dat je meteen zult opvallen, is dat Microsoft geen grapje maakte toen werd gezegd dat de nieuwe HoloLens veel comfortabeler zou zijn om te dragen. Het originele vilt klemde zich vast aan je hoofd en je vergat nooit helemaal hoe zwaar het was. De nieuwe rust comfortabel op je voorhoofd en terwijl je het nog steeds in wezen op je gezicht klemt door een knop aan de achterkant vast te draaien, voelt het dragen veel natuurlijker aan. Het eigenlijke apparaat is slechts een paar gram lichter dan de eerste editie, maar met wat ik aanneem is een andere gewichtsverdeling, het voelt gewoon lichter aan. En als je een bril draagt, is er ook geen druk meer op die dingen omdat geen van de gewichten op je neus rust.
Nog een groot verschil: de HoloLens 2 is nu een echt vizier dat je open kunt klappen. Dus terwijl je duidelijk door de lenzen kunt kijken, kun je de HoloLens nu ook gemakkelijk van je gezicht weg bewegen.
Terwijl je het proces van het uitproberen van de nieuwe HoloLens doorloopt, zul je vroeg of laat menu’s, knoppen en schuifregelaars tegenkomen. In de eerste versie was het bijhouden van de hand en het gebaar niet helemaal aanwezig om je op natuurlijke wijze te laten interacteren. Daarvoor zou je speciale gebaren moeten gebruiken. Nu tik je erop alsof je een smartphone gebruikt. En als er een schuifknop is, pak je deze en verplaats je hem. De nieuwe demotoepassingen die Microsoft op MWC heeft laten zien, maken hier goed gebruik van.
En er is nog een ander verschil: deze keer beweert Microsoft duidelijk dat de HoloLens 2 voor zakelijke gebruikers is en dat alle demo’s daarop zijn gericht. Voorbij zijn de dagen van het fotograferen van aliens terwijl ze door je muren breken of virtueel Minecraft spelen op een tafel in je woonkamer. Inderdaad, zoals Lorraine Bardeen, general manager of Engineering, D365 Mixed Reality Apps bij Microsoft mij vertelde, heeft het bedrijf duidelijk veel experimenten aangemoedigd toen het de eerste versie lanceerde. Inmiddels zijn die use-cases duidelijk geworden.
“Toen we voor het eerst met HoloLens begonnen, zowel intern als in de eerste golf waar we het over hadden, was dit een volledig open technologie”, zei ze. “Het is net alsof je 30 jaar geleden had gevraagd wat je zou kunnen doen met een pc. We zijn begonnen met het maken van een aantal voorbeeldtoepassingen. “Die toepassingen lieten zien wat je kon doen in gaming, communicatie, commerciële toepassingen, enz.
“We begonnen met te zeggen dat dit alles kan en zal zijn,” voegde ze eraan toe. Maar toen HoloLens 1 in handen kwam van gebruikers, ontstonden er een aantal clusters en dat is waar Microsoft zich op wil richten voor de beste out-of-box-ervaring. Maar het is ook vermeldenswaard dat Microsoft heeft toegezegd om HoloLens een open ecosysteem te houden. Dus als game-ontwikkelaars games willen maken – of hun eigen game-winkels – is er niets dat hen tegenhoudt.